Як розробити KPI з використанням BSC?

На жаль, ще й досі в українському менеджменті існує хибне уявлення про те, що цілі, KPI та BSC це окремі речі. Насправді це не так. Давайте розберемось з логікою процесу цілепокладання та використання у цьому процесі існуючих технологій.

Цілі за SMART обов’язково мають бути вимірними у показниках. KPI – це ключові показники ефективності досягнення цілей діяльності, тобто чисельні вимірювачі того, наскільки результат відповідає запланованій цілі. Система збалансованих показників BSC дає можливість розвести ці показники досягнення цілей за 4-ма групами, для того, щоб можна було правильно запланувати та контролювати процес досягнення цілей.

Тому, правильний погляд такий – впроваджуючи KPI, бізнес одночасно впроваджує систему управління за цілями та систему збалансованих показників.

KPI формула.

Використання BSC при розробці KPI допомагає надати відповіді на наступне запитання: «За рахунок яких клієнтських, процесних та компетентнісних  показниках ми можемо досягти фінансові показники діяльності організації?»

BSC використовує чотири основні перспективи, які дозволяють отримати комплексну картину стану компанії:

фінансова перспектива (Financial Perspective)

перспектива клієнта (Customer Perspective)

процесна перспектива (Internal Processes Perspective)

перспектива навчання та розвитку (Learning and Growth Perspective)

Таким чином, вимальовується наступна KPI формула: фінанси = клієнти + процеси + компетенції. Чисельні значення KPI по групам BSC розраховуються на основі даних попередніх періодів, з обов’язковим урахуванням вектору покращення всіх показників для досягнення бізнес-цілей верхнього рівня.

Правильний процес розробки KPI із застосуванням BSC допомагає зосередитись на різних аспектах діяльності компанії, забезпечуючи збалансоване врахування фінансових і нефінансових показників.

Розробка KPI за допомогою Balanced Scorecard (BSC) дозволяє провести планування ключових показників ефективності точно та прозоро через чітку комунікацію між керівниками. Топ, мідл та лінійні менеджери повинні розуміти та погодити з колегами значення своїх KPI та їхній внесок у досягнення верхньорівневих організаційних цілей.

KPI BSC як розрахувати та впровадити?

Якщо ви починаєте розробку KPI то першим кроком є аналіз того, на якому етапі знаходиться організація у стані «як є». Від результатів аналізу залежить вибір того, яким чином проводити розробку KPI – самостійними ресурсами чи с залученням зовнішніх експертів. Нижче представлені три моделі розробки та впровадження KPI з використанням BSC.

1. Якщо організація має стратегію розвитку, затверджений бюджет  та вже існуючу систему KPI, яку необхідно актуалізувати, то додаткове налаштування показників на 4 групи  BSC можна зробити самостійно. Такий проект виконує робоча група, створена із працівників організації яка обов’язково проходить додаткове навчання. KPI тренінг – програма. Відповідальність за цей проект покладається на керівника HR підрозділу, до складу робочої групи обов’язково включаються фахівці фінансового та аналітичного відділів.  

2.Якщо організація має стратегію розвитку та затверджений бюджет, але ще не використовувала нефінансові показники, то найкращим варіантом для розробки KPI з використанням BSC буде проведення командної сесії. Учасниками командної сесії можуть бути як топ-менеджери, так і керівники різних структурних підрозділів разом зі своїми командами. Програма командної сесії «Розробка KPI»

3.Якщо організація не має стратегії розвитку, а бюджет розраховується тільки на короткостроковий період чи взагалі не формалізується, то потрібно починати із  стратегічної сесії для топ-менеджерів, за допомогою якої визначаються стратегічні цілі, бізнес-показники організаційного рівня та ключові показники основних та забезпечуючих  бізнес-процесів. Тільки після цього можна проводити декомпозицію KPI з використанням BSC на рівень керівників структурних підрозділів та кінцевих виконавців. Програма стратегічної сесії «Розробка стратегії»

KPI зарплата. Як розрахувати бонуси за KPI?

Аналізуючи, оцінюючи і порівнюючи результати через KPI, менеджмент може розробити мотиваційні формули заробітних плат. Виплата бонусів на базі KPI дозволяє прозоро мотивувати персонал на досягнення запланованих показників.

KPI формула для розрахунку бонусів базується на розділенні процесних, проектних, командних та індивідуальних KPI. Процесні та проектні KPI розраховуються незалежно один від одного, за фактом виконання процесних та проектних цілей. Чітка і прозора постановка командних та індивідуальних KPI дає чітке розуміння результатів своєї діяльності як окремому співробітнику, так й його колегам, що мотивує всіх на досягнення командного результату.

KPI приклади для розрахунку бонусів можна забрати у закріплених файлах    телеграм-групи Цінності| Цілі| Компетенції| KPI| Ассессмент| 360.

Ірина Тарасова, CEO ВІЧЕ КОНСАЛТИНГ